Intermezzo 2: wist je dat?

9 december 2018 - Cat Ba, Vietnam

Wist je dat ....

* Ze in Vietnam geen graan kunnen verbouwen vanwege landschap en weersomstandigheden? Daarom hebben ze hier dus geen brood zoals wij kennen. Het brood wat ze wel maken bevat 80% rijstgraan.

* Vietnamezen (of alle Aziaten) alles doen met rijst?! Heel creatief zijn ze ermee.

* Vietnamezen hun ontbijt eten voor zichzelf, hun lunch voor een vriend en hun diner voor hun vijand? Daarom eten ze savonds licht.

* Je de stokjes niet mag aanraken met je mond als je bún chà soep eet?

* Streetfood bedacht is omdat de huizen in steden zo klein zijn en ze dus binnen geen restaurant kunnen beginnen?

* De kleine plastic stoeltjes bij streetfood restaurants gebruikt worden vanwege de politiecontrole? Komt er politie dan wordt alles snel naar binnen gehaald en moet je je voedsel staand opeten tot ze weer weg zijn.

* Melk duur is hier? Daarom gebruiken ze ei (eggcoffee) en suiker in de koffie, dit is betaalbaar voor de armen

* Ze hier gebruik maken van de Luna calendar?

* Dat ze hier zelfs geld verbranden om te offeren aan de 'bank in the sky'?

* Ze hier dus nog steeds heel bijgelovig zijn?

* Rijst hier niet buiten de deur gegeten wordt? Dit maken ze thuis makkelijk zelf. Noodles eten ze wel buiten de deur. Hiervoor wordt een gemiddelde bereidingstijd van 6-8 uur gerekend.

* Als een man vreemdgaat, deze vrouw dan ook wordt benoemd als zijn noodle? Zijn eigen vrouw wordt rice genoemd. :')

* Er een groot diabetes probleem heerst in Azië? Ook al zijn ze dun. Er zit veel suiker (glucose) verwerkt in alles, zo ook in rijst

1. Thijs:
    10 december 2018
    Wat een heerlijke informatie!
  2. Pascale B:
    10 december 2018
    Lekker hé ?! Ik heb nog een toegift:

Wist je dat er in Hanoi 9 miljoen mensen wonen, waarvan er maar liefst 5 miljoen een motorbike rijden?
  3. Tante Kaatje:
    11 december 2018
    Ik wist er niet een😂 maar je gezicht op de foto spreekt boekdelen 😂😂😂

Dikke knuffel lieverd 😍😍
  4. Pascale B:
    11 december 2018
    😊😊😊 knuffel!!
  5. Ilse:
    Wat n leuke weetjes 👍😛
  6. Esther:
    15 december 2018
    Ik wil ook een toegift ajb!
  7. Pascale B:
    15 december 2018
    Oke.. Wist je dat Vietnamezen liever niet bruin bakken in de zon? Hier geldt namelijk dat hoe witter je huidskleur is, hoe minder je in de zon hoeft te zijn en hoeft te lopen, dus hoe rijker je bent. Of lijkt ;)
  8. Koen:
    26 december 2018
    Wist je dat een levende inktvis op stokjes in Vietnam een (potentieel dodelijke) delicatesse is?
    Toevallig al geprobeerd Pascale? 😜