Bruisend Bangkok

26 januari 2019 - Khwaeng Khlong Tan Nuea, Thailand

Oke Bangkok, je bent vet gaaf, maar nu ik doodmoe in het shopping mall gedeelte ronddwaal en hap naar lucht ben ik je even beu! Dure auto's, dure winkels, dure toiletten in die winkels en dus gewoon dure mensen. Hip Bangkok is net even over de top voor mij. Mensen die zoeken naar vanalles terwijl het in duizenden recht voor de neus te vinden is. Het eerste deel van mijn tijd in Bangkok verbleef ik in het oude gedeelte van de stad waar veel backpackers ronddwalen en waar de marktjes uit de grond schieten. Mooi om te zien. Maar Bangkok heeft twee gezichten. Er is namelijk ook een over the top luxe deel van Bangkok, waar niks te gek is. De buurt waar de Asian rich kids zich uitleven in dure auto’s, nightclubs en hotels. Precies daar verblijf ik het tweede deel van mijn weekje Bangkok. Geheel in stijl heb ik een privékamer in lichtelijk pornografische uitvoering (geheel bekleed met spiegelwanden) en geniet ik van een biertje aan de pool van een fitness/muay thai training center. Hoe ik hier terecht kom? Well..., een zeer originele tinderdate i must say ;) de date begon met een spontaan yogalesje in de sportschool, hij is dus de eigenaar. ‘Moe’ gaf me een korte rondleiding; Hij is een short but goodlooking guy, 35 en succesvol. Woont in Bangkok, maar is opgegroeid in Qatar. Als zoon van handelaars is hij een mengelmoes van afkomsten, waaronder half Persisch, Turks en Indisch van afkomst. Hallo exotisch! Het klikte heel goed met deze gentleman. Tinder, bedankt.

Even terug naar het begin van de week, mijn aankomst hier in de stad. Gelukkig kwam ik aan..., want daar bestond nog even mijn twijfel over toen de ferry vanaf het eiland er twee keer zo lang over deed dan omschreven stond. Maar nee; goed en wel na 12 uur busrit (in een hele nette bus dit keer), kwam ik aan in Bangkok. Op zondagochtend. 5:30u. Nu zou je denken Bangkok is bruisend, ook op zondagochtend, maar niets is minder waar. Veel winkels waren dicht, weinig mensen op straat en dus lekker rustig. Een slaapplaats vinden werd er daardoor echter niet makkelijker op. En van tevoren iets boeken behoort al niet meer tot mijn gewoonten, dat is in Azie meestal geen goed idee. Het oude gedeelte van de stad begon net te ontwaken en een aardige manlady hielp me op weg naar een authentiek guesthouse in een vissersdorpje midden in bangkok. Super leuke buurt zonder auto’s en amper brommers. Enig. Bangkok verkennen doe je per tuktuk, of per boot. Die laatste was een hele ervaring: chaotisch als het gaat in Azie wacht je bij een van de pieren op een boot, hij is niet te missen als ie komt want het bootmannetje blaast verwilderd op zijn fluitje en stopt hier niet mee de rest van de vaart. Eenmaal in alle chaos op de boot aangekomen incasseert het bootvrouwtje 15 baht (60 cent) en off you go! Prachtig om Bangkok vanaf het water te bekijken, zeker zo vroeg in de ochtend als de zon net opkomt. De zonsondergang bekijk ik op mijn eerste dag vanaf een zelf-draaiende rooftop boven op een luxe hotel. Amazing.

De volgende dag doe ik een tour op de fiets met een bedrijf dat (hoe kan het ook anders) is opgericht door een Nederlander genaamd Co Van Kessel. En jawel, mijn groep bestaat grotendeels uit Nederlandse stellen. Hoe dan ook heerlijk om Bangkok op de fiets te verkennen. Sjezend door de smalle steegjes, marktjes en langs mooie tempels (daar heb je er hier wel 50000 van ;). Zo ook door West-Bangkok, waar het heel rustig is en het groen je om de oren schiet. Nice!

Een van de dagen gebruik ik om mijn visum te verlengen. Dit doe je in de immigration office in Bangkok. Het blijft ongelooflijk hoe je hier bijna een uur kan rijden en je nog steeds midden in de stad bent. Het is een groot gebouw met mooie architectuur. Enfin, eenmaal aangekomen bij de immigration officer, met mijn vers gemaakte kopietjes, ingevulde formulieren en schoon geweten, is het eerste dat ze zegt: ‘please change your clothes 🧐’. Woeps! Mijn korte broek werd niet gewaardeerd 🤭. Gelukkig had ik een Sarong bij me die ik gauw om mijn lijf kon wikkelen. Zou wat zijn geweest als ik voor niks was gekomen :’) al met al is mijn visum verlengd en mag ik ondanks mijn ongepaste kledingstijl nog een maandje in het land blijven. Thank you!

Ik bezoek de oude ruines van Ayutthaya (uit de 14e eeuw), chinatown en fiets een rondje in de groene long van Bangkok. Ik blijf toch het groen opzoeken in zo een stad. Ik ben onder de indruk van de grootte van de stad, maar ook van de grootte van het bijgeloof in deze cultuur. Het aantal mensen dat dagelijks naar een tempel gaat en offers brengt is onwijs groot. In de vorm van geld, het kopen van een amuletje voor in de auto (offer voor de god of journey), het kopen van visvoer om de vissen te voeren (het voeren van dieren wordt gezien als iets goeds) en ga zo maar door. Er zijn ook zo veel goden om te aanbidden dat je de tel kwijtraakt en je al je geld zo maar ineens kwijt bent, zo lijkt het. Nou goed, voor mij is het moeilijk voor te stellen dat dit nog steeds zo serieus wordt genomen en wordt nageleefd. Van geestelijke gezondheidszorg is hier dus bijvoorbeeld ook geen sprake. Behandeling is gestoeld in bidden, bidden en betalen zodat het hopelijk goedkomt met je. Hoewel dan weer wel de pammetjes gewoon in de apotheek voor iedereen verkrijgbaar zijn, mocht je last hebben van jeuk aan je grote teen ;)

In de ochtenden haal ik mijn zelf samengestelde ontbijtje op de markt en in de middagen neem ik een bigass grote frappuchino. I love bigcitylife. Een ander vervoersmiddel hier is de skytrain. Een metro boven de grond, waarbij je al tijdens je ritje van a naar b kunt genieten van de indrukwekkende skyline van Bangkok. Deze rit gaat er dan weer uiterst georganiseerd aan toe: het spoor is netjes dichtgemaakt, als de trein komt staat iedereen netjes in de rij voor het juiste pijltje en als je zwartrijdt spuugt de ticketautomaat je kaartje met sneltreinvaart (die woordkeuzes toch ook he) uit, zodat je schaamtevol je ticket moet oprapen en moet bijbetalen voor je eruit kunt :') De skytrain bracht me ook in het luxe, moderne deel van Bangkok. Waar ik verder geniet van mijn biertje op de rooftop at the pool. Eens zien hoe de Asian rich kids hun leven vormgeven, klaar om het nachtleven te verkennen. Moe neemt me mee ;)

1. Merel Nieuwendijk:
    Moet altijd lachen wanneer ik je blogs lees! You do good honey! Enjoy! Xx
  2. Tante Kaatje:
    26 januari 2019
    Gaaf hoor schat! Leuk dat je zo geniet! Zelfs van de grote steden! Gave foto’s ! Je ziet er goed uit schat! Xxxxx
  3. Koen:
    26 januari 2019
    Jij kunt echt goed schrijven, Pascale, je schrijfstijl weet focus te grijpen en vast te houden. Muhahaha dit komend van een zware ADHDer als ik is veelzeggend lol. Moet je wat mee doen!!
  4. Ilse:
    27 januari 2019
    Je bent er duidelijk dik van aan het genieten :-) Super hoor! Tot je volgende verslagje xxx
  5. Pascale B:
    27 januari 2019
    Dankjewel lieve mensen! 😁 ik reis en schrijf inderdaad met plezier.
  6. Ezra:
    29 januari 2019
    Hahah du! Hilarisch weer, leuk om te lezen. Fijn dat je het zo naar je zin hebt! Denk aan je!