Intermezzo 6 Namaste

10 april 2019 - Ko Pha-ngan, Thailand

Wat een tijd, het vliegt voorbij. Vandaag mijn laatste examen en dan heb ik het toch maar mooi gedaan. Yogadocent on the way back to Holland, nog maar 2 weken dan ben ik terug in het kikkerland. Een gek gevoel.

Hoe zagen die vier weken yoga teacher training er dan uit? Nou vooral intensief gezond bezig; 6 uur in de ochtend opstaan, 3 a 4 Uur yoga, 1 uur ademhalingsoefeningen, 4 uur filosofie en workshops en 3 heerlijke gezonde maaltijden per dag. Yoga is veel meer dan alleen het uitvoeren van oefeningen, zo leerde ik van deze zeer authentieke goeroe. Chintamani bracht ons bij dat een echte yogi enkel asana’s doet om zijn lichaam te trainen om langer en langer te kunnen mediteren. Dit doel hebben ook de ademhalingstechnieken die een uitgebreide concentratietraining vormen voor de mind. En dan heb je nog de uiterlijke en innerlijke schoonheid van je zijn. Sociale en individuele leefregels om goed karma op te wekken moeten gevolgd worden en ook je dieet focust zich op gezond en licht verteerbaar voedsel. Elke dag een fijne schoonmaaksessie van de neus voor dag en dauw met een gietertje (dit noemen we Neti) en zelfs 1 dag het schoonmaken van de maag. Als (bijna doorgewinterde) verpleegkundige geloof ik minder in de eeuwenoude interne schoonmaakmiddelen die bedacht zijn. Het drinken van zout water op lege maag (tot je maag volledig gevuld is), voor dag en dauw, om het daarna weer allemaal eruit te pulseren heb ik overgeslagen. Gekke yogi's vroeger dachten dat je zo je maag schoonmaakt van oude resten en zuur. Mijn yogamaatjes deden wel mee, maar iedereen had spijt achteraf. Een andere manier om je spijsverteringsstelsel schoon te maken is vasten. Dit heb ik wel 24 uur mee gedaan. Geen pretje maar een goede oefening om opnieuw te waarderen wat je normaalgesproken hebt. Over de andere interne schoonmaaktechnieken des lichaams van de oude yogi’s zal ik niet te veel uitweiden, maar denk aan het schoonmaken van het andere uiteinde van je spijsverteringsstelsel in een rivier met stromend water of het schoonmaken van je maag met een stuk zijde 🤭

Ik ben rijk geweest hier op de berg in Nepal. Vrienden, veel te leren, heerlijk eten en een super lekker bed. Geen zorgen (geen tijd voor ook 😆) en geen organisatiestress. Heerlijk.

Nepal is wel ff wat anders, de armoede is veel groter materialistisch gezien ( als het regent valt de stroom uit zelfs waar ik woon), de wifi is om de haverklap kapot en wasmachines hebben ze nog nooit van gehoord. De rijkdom lijkt groter te zijn op sociaal gebied. Zoals ik al eerder schreef; iedereen zorgt voor elkaar en is behulpzaam.

Zo ook het jongetje van ongeveer 10 jaar oud dat bij (een van de weinige) kleine winkeltjes werkt hier in de buurt (20 min de berg op stappen). Heel behulpzaam berekende hij ter plekke de (veel te hoge prijs) voor de producten die ik wilde kopen. Sceptisch maar vergevingsgezind betaalde ik het bedrag en liep naar huis . Mijn Indiase kamergenootje en ik kwamen tot de conclusie dat ik 2,5 keer zo veel betaald heb dan nodig was. Hm dat is wel een beetje erg veel he, dacht ik. Dus ik terug naar het winkeltje waar ik jonglief weer trof. Gevraagd of hij misschien een rekenfoutje had gemaakt en of het goed was dat we een oplossing verzonnen voor dit probleem. Met een stalen gezicht ontkent het diefje dat hij zo veel geld had gevraagd en zegt dat dit nooit gebeurd is, zonder blikken of blozen. Welnu de jeugd van tegenwoordig! Ik geef nog een kans maar hij wijkt niet af van zijn plan, helaas geen zaken meer met deze jonge bussiness goeroe. 😱

Het blijft dus altijd opletten geblazen als blonde toerist hier in Azie. Gelukkig voelde ik me de laatste 4 weken niet de enige. De groep in de training werd gevormd door een divers gezelschap van een Rus, een Duitse, een Indiase, Pakistaanse, een paar Engelsen en een Canadees 😊 super leuk en mijn Indiase kamergenootje Bharti is geweldig! In het begin verwachtten we allebei super verschillend te zijn van elkaar, opgegroeid in zo verschillende culturen. Maar eigenlijk achteraf, blijken we zo veel gemeen te hebben en lachen we ons dagelijks krom om de stomste dingen ☺️ super leuk.

Inmiddels een zonsopkomst en 108 zonnegroeten op 2,5 km hoogte en 2 ceremonies met rituelen verder heb ik mijn diploma ontvangen en mag ik mezelf yogadocent noemen. Beetje wennen nog wel, maar daarvoor heb ik ook nog even de tijd hier op de Nepalese berg.

Nu ik zo intensief met yoga bezig ben geweest, zou ik graag meer ermee willen in mijn carriere. Gelukkig heb ik de tijd en ruimte om dat allemaal uit te zoeken. Een nieuwe uitdaging, die met de juiste inzet en juiste mindset hopelijk goed gaat komen. Ik ga veel lesgeven in Nederland. Mezelf aanbieden in de zorg en daar buiten. Desnoods beginnend op donatiebasis: yoga in de tuin, of in het park. Dus ik roep jullie allen op, als het zo ver is lekker mee te komen doen en al je vrienden, familie, kennissen mee te nemen of door te sturen. Tips en tricks op alle gebieden rondom yoga, business, stages, banen zijn welkom, focus op een nieuw begin! Namaste.

Nu eerst nog even genieten van de adembenemende rustige Himalya en een compleet tegenovergestelde plek (zo stel ik me dat tenminste voor); bruisend Dubai. Gelukkig lekker samen met mijn allerliefste broer.. ❤️tot snel!

1. Fabienne:
    15 april 2019
    Lieve Passie, wat een prachtige reis (letterlijk en figuurlijk) heb jij gemaakt en ben je nog steeds aan het maken. Ik ben ervan overtuigd dat dit, ook al ben je terug in ons kikkerlandje, zeker nog niet gaat ophouden. Ik kijk er in ieder geval naar uit dat je weer terug komt, want ik heb je gemist! Geniet van de laatste loodjes! Dikke kus ❤️
  2. Pascale B:
    16 april 2019
    😊😊😊❤️ liefde
  3. Koen Lenders:
    21 april 2019
    Hopelijk is de reis alles wat je er van verwachtte, je hebt veel bereikt in zes maanden in mijn ogen. Ik hoop dat je dat wat je zocht ook gevondenhebt. Hoe dan ook he mag apetrots zijn opjezelf, ondanks dat dat je Ego streelt 😜muhahaha.
    Liefs,
    Koen